Home
Algemene informatie
Modelschepen
Bestaande zeeslepers
Historische zeeslepers
Supply schepen
Booreilanden
Scheepswrakken
Foto Specials

Technische gegegevens:
1964. Bouwnummer 291 Scheepswerf Jonker & Stans te Hendrik Ido Ambacht. Nederland.


Lengte o.a.: - 52.69 meter
Lengte b.p.p:
- meter
Breedte:
- meter
Diepgang:
- 4.52 meter
Gewicht:
- 42 ton
Klasse: - Zeesleper IMO (-) call-sign P E Y R Lloyd’s Register of Shipping 100A1 tug LMC
Max vaar afstand: -
Motoren: - 2 x 2 tew 6 cil. Werkspoor diesel – 6.350 pk (4.673 kw) 15 kn.


 

 

 

 

 

 

 

Algemene gegevens:
Booreiland ”Sedneth I” voor de eerste maal zeewaarts.

14 December is het eerste Nederlandse booreiland, de 9500 ton metende ”Sedneth I” van de Nederlandse Zeeboormaatschappij (Sea Drilling Netherlands) N.V. aan haar eerste zeereis begonnen. Getrokken door de zeesleepboten ”Jacob van Heemskerck” en ”Utrecht” van Bureau Wijsmuller, verliet het eiland de bouwwerf bij de RDM, Rotterdam, om de reis naar een positie in de Middellandse Zee ter hoogte van Tarragona te beginnen. Een afstand van 2000 mijl. Kapitein P. Langbroek van de ”Jacob van Heemskerck” (5375 ipk) en A. Christiaans van de ”Utrecht” (3750 ipk) dachten ongeveer drie weken over deze sleepreis te doen.

De ”Sedneth I”, die gaat boren voor de Koningklijke/Shell Groep, is een diepdrijvend booreiland, een constructie op drijvers,die tot een bepaalde diepte in zee wordt afgezonken en verankerd, waarna met boren kan worden begonnen. Dit type wordt gebruikt voor gedeelten van de zee, die te diep zijn om er een platform op te richten, dat met de poten op de zeebodem rust. De constructie bestaat uit vier torpedovormige drijvers, waarop de kolommen staan die het dek dragen. Tussen de torpededo’s onderling is horizontaal pijpverband aangebracht. De lengte over alles van het gevaarte is 84 meter, de breedte 74 meter, de hoogte tot het hoofddek 32 meter. De bemanning kan uit 76 koppen bestaan. De bruto tonnenmaat is 5500 brt, het totale gewicht van de constructie is 9500 ton. De ”Sedneth I” heeft voor het verhalen en de verankering op de hoeken van het dek boven de zware kolommen vier dubbele trommellieren staan met een trekkracht van 205 ton. De meerdraden, 3 ½” staaldraad,hebben een lengte van 1065 meter. Het gewicht van de acht ankers bedraagt 13.5 ton per stuk.De ”Sedneth I” werd door de RDM gebouwd in opdracht van de Nederlandse Zeeboormaarschappij, die een dochtermaatschappij is van de N.V. Nederlandse Maatschappij voor Werken Buitengaats en de Southeastern Drilling Inc, te Dallas, USA. In de N.V. Nederlandse Maatschappij voor Werken Buitengaats nemen deel Adriaan Volker en Bato, HBM en HAM, Bos en Kalis, Van Hattum en Blakevoort N.V. en Dirk Verstoep N.V.

Laatste gegevens van de ”Jacob van Heemskerck” van Bureau Wijsmuller te IJmuiden.

1964 : Gebouwd als ”Jacob van Heemskerck” voor Bureau Wijsmuller te IJmuiden, Nederland.

1970 : Is het motorvermogen van de sleepboot opgevoerd naar 6350 ipk

1981 : Verkocht naar de Malayan Towage en Salvage co, Ltd te Manila.

1981 : Omgedoopt in ”Hurricane II”, onder Panamese vlag.

1992 : Werd de sleepboot in beheer genomen door Seabridge Micronesia Ltd, Panama, ze heeft een pendeldienst onderhouden met de eilanden in Micronesie, waarbij zij met pontons, welk beladen met containers heeft versleept.

1996 :Verkocht als ”Hurricane II” om gesloopt te worden.

1