Home
Algemene informatie
Modelschepen
Bestaande zeeslepers
Historische zeeslepers
Supply schepen
Booreilanden
Scheepswrakken
Foto Specials

Technische gegegevens:
Zeesleper ”SMIT HOUSTON”, Smit Tak International Ocean Towage and Salvage Company. De smit Houston is gebouwd door Verolme, United Shipyards, Werf No 935 en is van het bouwjaar 1977, te Heusden Holland





Lengte o.a.: 67.54 meter
Lengte b.p.p:
58.73 meter
Breedte:
14.53 meter
Diepgang:
6.89 meter
Gewicht:
3758 ton
Klasse: Zeesleper IMO 7522124 call-sign P H P K. Lloyd’s Register of Shipping 100 A1 Tug
Max vaar afstand: -
Motoren: Twee 4 tew 6 cil . dieselmotoren van Stork –Werkspoor Diesel B.V. Amsterdam. Gebouwd bij : SWD- Nederland. Type : 6 TM 410. IHP/BHP : 16.000/9200. Twee C. P. propellors in Kort- nozzles


 

 

 

 

 

 

 

Algemene gegevens:
Begin mei versleepte de Smit Houston het boorplatform Penrod 58 van Texel naar Tunesiè. Nabij Algiers werd vastgemaakt aan het booreiland Dyuvi Gamma voor een reis naar Gabon. Op de Middellandse Zee geraakte de sleep in slecht weer en brak de sleepverbinding. De bemanning van de Smit Houston slaagde er echter in haar sleep weer op te pikken en vast te maken. Het transport verliep daardoor zonder problemen en het booreiland werd veilig op locatie afgeleverd.

Beide zeesleep bedrijven zijn op 1 December 1991 samen opgegaan in SMITWIJS TOWAGE B.V.te Rotterdam,d.w.z.(SMIT uit Rotterdam en WIJSMULLER uit IJmuiden. ( SMITWIJS LONDON en SMITWIJS ROTTERDAM zijn zusterschepen. d.w.z. dat beide schepen identiek zijn en op dezelfde scheepswerf zijn gebouwd. Ze hebben al een respectabele leeftijd van 30 jaren en hebben al heel wat zeemijlen met hun sterke scheepsschroeven om de wereld gevaren. Het zijn zeeslepers die bij heel veel zeesleep liefhebbers al menig hart heeft gestolen, tja wat wil je ook het zijn zo wie zo hele mooie schepen om te zien.
De schepen worden wereldwijd ingezet voor allerlei projecten waaronder het verslepen van pontons, schepen, booreilanden, en ook bij bergingen van allerlei schepen, waaronder bijv: de gezonken onderzeeër KURSK waarvoor een grote omgebouwde ponton GIANT 4 werd gebruikt, die vanuit Rotterdam naar de Barentszzee werd gesleept om ter plaatse boven het wrak gemanoeuvreerd te worden, door de kapitein van de zeesleper, en omdat er nogal veel wind kan staan, vooral daar stond er een onstuimige zee, te bedenken wat deze jongens van SMIT INTERNATIONAL even presteren, om grote bergingskarweien, veelal tot een goed einde weten te brengen, kunnen we weer een sterk staaltje Hollandse glorie van eigen bodem zien.

SMIT HOUSTON ms. SMIT HOUSTON (1977-1986) 5.1977 Verolme Scheepswerf Heusden B.V.,Heusden (935) 1.826 b.306 n. L-B-H = 67.54 (58.73)-14.53-6.89 (6.24) meter. Twee 4 TEW 6 cil. dieselmotoren van Stork-Werkspoor Diesel B.V. Amsterdam (410 - 470). 2 schr., 9.200 r.p.k.,t.w.11 December 1976. i.d. 12 mei 1977. Smit International Sleep boot maatschappij SMIT HOUSTON B.V. 1986 (December) SMIT HOUSTON Smit-Tak international Ltd. Nassau.1989 (Augustus) SOLO Greenpeace Nederland. Amsterdam.

Ze hebben de SOLO 5 jaar in hun bezit gehad, en daarna verhuurd aan S.W.I. Smit Tak B.V. / Wijsmuller Salvage B.V. / en I.T.C. Salvage.B.V. Ook werd de naam van de zeesleper,SOLO zoals Greenpeace haar had gegeven direct gewijzigd in een wel heel toepasselijke nieuwe naam, WAKER. Op basis van een overeenkomst heeft S.W.I de WAKER ter beschikking gesteld van het ministerie van verkeer en waterstaat. Ze heeft als thuishaven Den Helder. Ze vaart uit als windkracht 5 bft. staat of meer, ook doet ze dienst als bewakingsschip, als er schepen in nood zijn of zinken, regelen ze het scheepvaart verkeer, zodat als het nodig is schepen om het gezonken wrak om te lijden zodat zij er niet bovenop kunnen varen, en voor de A.I.D. inspectiedienst voor de visserij op de Noordzee, en schepen die olie al dan niet per ongeluk illegaal lozen op zee, ze heeft een grote veegarm op het achterdek staan waarmee olie kan worden opgezogen en dit komt in speciale tanks die men aan boord heeft. Ook heeft zij nog een zusterschip, de HUA AN ex SMITWIJS NEW YORK die verkocht is naar C.O.E.S.S. een Chinese rederij in Hong Kong China, deze sleper vaart nu sinds 7 jaar voor deze Chinese rederij, zo heel nu en dan wordt ze nog wel eens gekiekt in de Nederlanse wateren met een sleep al dan niet achter zich aan, zo zie je maar weer een staaltje van Hollands glorie wat uitwijkt naar elders in de wereld, en voor een nieuwe eigenaar vaart, toch zo nu en dan met haar sierlijke boeg en kont, zich zo nu en dan eens laat zien in de Nederlandse wateren, en waar we toch met zijn allen best heel trots op mogen zijn.

Jammer genoeg heeft er in september 2009 een brand gewoed in de machine ruimte waardoor de Waker niet meer hersteld kan worden en daarmee na 33 jaar een einde is gekomen aan het bestaan van deze zeesleper.

Foto's:

1 2 3 4 5 6 7 8