Home
Algemene informatie
Modelschepen
Bestaande zeeslepers
Historische zeeslepers
Supply schepen
Booreilanden
Scheepswrakken
Foto Specials

Het nieuwe vlaggeschip van L.Smit & Co’s Internationale Sleepdienst (International Tug Service) Rotterdam Salvage Department The Netherlands, kwam in 1963 gereed bij J.& K.Smit’s Scheepswerfen in Kinderdijk. Het is de vierde ‘’Zwarte Zee’’.met deze mooie naam, pronkent op boeg en kont. Haar voorganger ‘Zwarte Zee III’ mocht tot 1962 deze naam op haar boeg dragen,werd in 1962 omgedoopt in ‘Ierse Zee’ Roepnaam, PEVJ.

Technische gegegevens:


Lengte o.a.: 77.50 meter
Lengte b.p.p:
68.50 meter
Breedte:
12.35 meter
Diepgang:
6.90 meter
Gewicht:
1539 ton
Klasse: Lloyd`s A 1 Tug
Max vaar afstand: 14.000 miles
Motoren: -


 

 

 

 

 

 

 

Algemene gegevens:
Ze is samen met haar zuster schip ‘’m.t. Witte Zee’’ in een klasse appart te noemen.

Ze zagen eruit als jachten,als je niet beter zou weten,zou je je eigen ogen niet willen geloven als je ze zag varen,maar niets was minder waar, het waren pracht zeeslepers,van die tijd, en nog altijd wordt er gezegt de ‘’Witte en Zwarte Zee’’ jammer dat ze er niet meer zijn.

Men heeft nog wel enige pogingen ondernomen om bijde zeeslepers te behouden,en ze bij een breed plubliek (natuurlijk wel mensen met een flinke beurs op zak) onder de aandacht te brengen,er is zelfs een bouwtekening van sleper tot jacht gemaakt, die de eens zulkse mooie zeeslepers misschien nog kon redden,en behoeden voor de sloop.

1983.(December). Zwarte Zee lag opgelegt in de haven van Singapore.

Men heeft zelfs nog geprobeerd om deze mooie zeesleper naar Nederland te halen,maar alleen de kosten hiervan liepen zo hoog op, dat men hier op het aller laatste moment van af zag.

De tijd dat ze te koop lag in Singapore zijn er nog enkele lui aan boord geweest die er mischien wat in zagen om haar de ‘’Zwarte Zee’’ te kopen.,maar ook dit liep op niets uit jammerlijk genoeg,zo is er later nog een olie sjeik aan boord geweest en men heeft geprobeert, hem er van te overtuigen en zoal niet te verleiden tot aankoop van de ‘’Zwarte Zee’’, en het compleet te laten ombouwen tot zeer luxe jacht, zoals ze op tekening al hadden laten zien, maar ook dit had geen effect, hij kocht de zeesleper niet (naar mijn inziens had hij meer verstand van olie dan van een mooie zeesleper) heel jammer.

Nadat ook dit niet was gelukt, kwam vanuit Rotterdam het antwoord, kort maar krachtig, dat er een scheepssloperij haar had opgekocht,en dus weg er mee,dit luide het heel trieste einde van de eens zo’n mooie zeesleper ‘’Zwarte Zee’’ in.

1984 (Mei) werd de ‘’Zwarte Zee’’ door de ‘’Smit London’’ op sleeptouw genomen naar een scheepsloperij in Kaoshiung.

1984, (14 Mei) daar aangekomen om te worden gesloopt,maar voordat het zover kwam moesten er nog officiele dokumenten en allerlij andere paperassen worden ondertekent zoals dat nu eenmaal gaat,voordat het schip word overgenomen door de scheepssloper.

De ‘’Zwarte Zee’’ heeft zolang het duurde vast gelegen aan de zijde van de ‘’Smit London’’.

Daarna is er een slepertje van de plaatselijke scheepsloperij aan komen varen, om de ‘’Zwarte Zee’’ over te nemen van de ‘’Smit London’’.

En na het aanvletten van het slepertje,worden de trossen los gegooit van de ‘’Zwarte Zee’’,en zo zagen alle opvarende van de ‘’Smit London’’,de eens zo’n trotse ‘’Zwarte Zee’’ 1963/84’’ zo langzaam aan uit het zicht verdwijnen,naast het slepertje van de scheepsloperij,naar haar eind bestemming.

Ze is naar verluid binnen 3 dagen gesloopt al dan niet in stukken gesneden.

‘’SMIT m.t. ZWARTE ZEE’’ 1962 / 1984 je blijft een varende legende,hopende dat er ooit nog eens een zeesleper word gebouwd met de naam ‘’ZWARTE ZEE’’.

1 2 3 4