Home
Algemene informatie
Modelschepen
Bestaande zeeslepers
Historische zeeslepers
Supply schepen
Booreilanden
Scheepswrakken
Foto Specials

Technische gegegevens:
Type :Zeesleper - IMO(-) Call - Sign P.E.E.Q. - Lloyd's Register of Shipping 100 A 1 zeesleper LMC. - Gebouwd bij :Kramer en Booy, Kootstertille (no.139), in Friesland, Nederland. - Jaar :1965. Vlag : Nederland.




Lengte o.a.: 48.38 meter
Lengte b.p.p:
- meter
Breedte:
10.08 meter
Diepgang:
4.75 meter
Gewicht:
599.77 ton
Klasse:  
Max vaar afstand: - miles
Motoren: 2 x 2 tew 4 cil. werkspoor diesels 2.950 pk 15 kn


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Algemene gegevens:

Korte historie van de zeesleper “FRIESLAND” van Bureau Wijsmuller.

Zij is de laatste van een serie van vier zeeslepers van de z.g. provincieklasse. De eerste was de ”GRONINGEN” die in April 63 de vloot van Wijsmuller kwam versterken,zeven maanden later door de ”GELDERLAND” Revolutionair bij dit type sleepboot waren de twee rookafvoerkanalen in plaats van de gebruikelijke schoorsteen.  

Het succes met deze slepers was dusdanig, dat in de zomer van 1964 nog twee sleepboten van hetzelfde type werden besteld: de ”NOORD HOLLAND” en de ”FRIESLAND”.

Toen de ”FRIESLAND” op 3 September 1965 te Kootstertille te water ging, was zij de vierde sleepboot met deze naam in de vloot van Wijsmuller.

De eerste reis van de ”FRIESLAND” was er meteen een om de wereld. Via Portland (U.S.A) en de Philippijnen kwam de sleper in het Verre Oosten.

Op 24 en 25 juni 1966 werd hulp verleend aan de ”Ever Happiness”, die na een aanvaring Singapore werd binnengesleept. In de Golf werden daarna enkele booreilanden verplaatst en enkele bakken versleept. Verder maakte de ”FRIESLAND” de tanker “TAIPIENG” die met machineschade kampte, vast en versleepte deze naar Bahrain..

Op 21 januari 1967 was de ”FRIESLAND” weer eens terug in haar thuishaven IJmuiden.

Dit was slechts van zeer korte duur,daar zij eind januari vanuit Rotterdam alweer vertrok richting Ambon met het als sleep het 2000 ton metende ”Waiame” dok.Vele reizen en bergingen werden in dat jaar succesvol uitgevoerd.

Medio 1970 kwam zij naar IJmuiden om bij de A.D.M.. te Amsterdam een verbouwing te ondergaan. Een verstelbare schroef werd aangebracht evenals een straalbuis. Het vermogen nam hierdoor toe tot 4.200 i.p.k. Begin februari maakte de sleper haar proeftocht en ging zij te Land’s End op station.

In augustus 1975 werd de ”FRIESLAND” voorzien van nieuwe MaK-motoren,waardoor het vermogen werd opgevoerd tot 6.000 i.p.k. Het gehele jaar 1976 deed de ”FRIESLAND” werk op de Noordzee.

 

Ook deze zeesleper is verkocht naar de Dominicaanse Republiek, Santo Domingo, als ”Progreso II” en later weer doorverkocht,  en omgedoopt in ”Salvor Master.